Успіх

Навички майбутнього — чому потрібно вчитися у ХХІ столітті

Якими навичками повинна володіти людина, щоб бути успішним і затребуваним в майбутньому? На цю тему останнім часом виходить багато досліджень.

Ми виділили основні навички ХХІ століття – ті, які важливі вже зараз і будуть актуальними в майбутньому.

Hard skills – «жорсткі» навички

Спеціалізовані компетенції, які формуються в процесі навчання і дозволяють виконувати конкретні професійні завдання.

Soft skills – «гнучкі» навички

Надпрофесійні компетенції та універсальні знання, затребувані в будь-якій сфері діяльності людини – і професійної, і соціальної.

Саме «гнучкі» навички, як з’ясували вчені з Гарварду, Стенфорда і Фонду Карнегі, становлять 85% професійного успіху людини, тоді як «жорсткі» – всього 15%.

  • стратегічне мислення – здатність мислити і приймати рішення, бачити ситуацію на кілька кроків вперед і моделювати її розвиток для досягнення мети;
  • системне мислення – здатність цілісно сприймати явища і предмети, встановлювати зв’язки між ними, виявляти існуючі закономірності і прогнозувати їх розвиток;
  • критичне мислення – здатність виважено споживати інформацію, аналізувати і перевіряти її на достовірність, робити висновки, формувати власну думку та на основі проведеного аналізу приймати рішення;
  • креативне мислення – здатність діяти в ситуаціях новизни та невизначеності, вміння створювати щось нове, відхиляючись від шаблонів і загальноприйнятих схем;
  • екологічне мислення – здатність сприймати свою діяльність в контексті всієї екосистеми, усвідомлено ставитися до подій без шкоди для себе і оточуючих, економно споживати ресурси;
  • цифрова грамотність – знання та вміння, які необхідні для ефективного і безпечного використання цифрових ресурсів і ресурсів мережі Інтернет (навички цифрового споживання, цифрові компетенції і цифрова безпека);
  • емоційна грамотність – здатність розбиратися в емоційній сфері людського життя, розуміти власні емоції та керувати ними справлятися зі стресом, а також розпізнавати і розуміти емоції і почуття інших людей;
  • комунікація – здатність до встановлення і підтримання контактів з оточуючими, здатність справляти на людей потрібне враження;
  • кооперація – здатність ефективно працювати в команді для досягнення загальних цілей;
  • самоорганізація – здатність до внутрішньої дисципліни і самоконтролю, вміння раціонально використовувати наявні ресурси;
  • навчання і самонавчання – здатність до навчання протягом усього життя і самостійного освоєння нових навичок;
  • концентрація – здатність управляти своєю увагою, направляти та утримувати увагу в умовах інформаційного перевантаження;
  • робота в режимі невизначеності – гнучкість і здатність адаптуватися до змін і приймати рішення.